Uh!! Follow me?

Monday, June 1, 2009

kisah cinta bonda dan anak

bermula dari petang jumaat
mak, kakak ipo, adik dan siti
sudah bertungkus lumus
menyiapkan bahan2 memasak
FYI bonda ku kalo nak masak
mesti akan membawa segala bahan2 daripada kampung
jadi bayangkan lah
mak membawa ikan tongkol
siap rebus, seperiuk besar
beras nasi dagang 10.5 kg
garam kasar, kunyit hidup, lengkuas, halia,
bawang besar, bawang putih,
rempah ratus dan sebagainya
aduiiiiii
itu lah bonda ku
memang sangat strict pasal rasa masakkan beliau
mau kualitinya sama seperti di negeri asal beliau
bila ku cakap, " x per mak.. kat sini ada ikan tongkol.."
dia balas.. "alah x payah.. aku bawak je.. x sama ikannya"
bila aku bersuara: "berat tu nak bawa beras.. kat sini pun ada beras nasi dagang, beras merah jugak"
dia balas: " x per.. dah beli pun"
rempah ratus tu boleh la consider jika dia nak bawa
ini garam kasar, bawang segala
semua dia bawak
adusss kesian
sambal belacan yang semua orang puji
HEBAT
tu pun
di buat siap2 dari kampung
adusssss
katanya
"x sedap lada (cili) kat sana.. hijau jer... makan pun x selera"
o.k

begitu lah mak aku
masa kenduri kitaorg
pindah ke balai tu 3 tahun yang lalu pun
mak datang macam tu jugak
bawak segala mak nenek rempah ratus
jadi sampai ke hari ini
warga balai dan rakan2
yang pernah rasa
nasi dagang mak
akan tertanya2
"x buat nasi dagang dah ker?"

huhuhuhu

hebat kan beliau
tapi sedih la skit
pada hari kejadian
mak kurang sihat
jadi ramai rakan2 yang datang
tidak dapat bertemu mata
dengan mak

dalam x sihat pun
masa kecoh2 x cukup lauk
mak bangun jugak tambahkan ayam 2 ekor
dan udang 1 kilo
juga menggoreng bihun sempoi
terima kasih mak
I LOVE YOU

eh macam x kena lak tajuk
wakakakkakaka
belasah lah

5 comments:

ains said...

alahai... cian mak na.....

ains said...

tanda kasih sayang ibu pada anak.... huhu

neezareef said...

alah jeles lahh..nk nasik dage..huhu

atty's said...

sedih aku baca na..itu ler pegorbanan seorg ibukan..kita risau takut susah2kan dia..tp dia nak yg teerbaik utk anak dan cucu2nya..

tp itu ler..mmg meletops okeh..nasi dagang mak mu na..

kalo makcik seblh rumahku..mau ari2 terjelir lidah aku dpn umah mak mu na..sambil menyebut.nasi dage..nasi dage..

miezrina said...

ain.. ha'ah... tanda kasih

za.. hahaha.... lenkali blh cuba... x per

kak ty... hihihi.. na pun sedey gak... itu yg ms hari majlis dia kepenatan... na bg je dia rehat... kesian