Uh!! Follow me?

Monday, June 22, 2009

apa yang menggangu mood aku

kengkawan
sedikit luahan yang terpekung di dada
hati menjadi tidak tenang dengan tiba2
setelah menerima panggilan telefon dari mak
kenapa mak sorok perkara ni dari aku
kenapa menda terjadi dari khamis yang lalu
tetapi baru pagi subuh tadi
mak mahu menceritakan
adakah sifat aku
sebagai pelindung tegar kepada keluarga
menyebabkan mak tidak mahu aku tahu
mungkin mak takut dengan tindakan yang bakal aku buat
jika aku tahu perkara ini

sebemlum meneruskan cerita
aku mahu sematkan beberapa fakta
untuk pembaca
agar korang boleh faham kisah ini
dengan lebih jelas n terang

pak lah, jiran depan rumah
juga bapa saudara ayahanda aku (bapa tiri aku)
merupakan pesakit mental
yang mana
pernah satu ketika doktor tidak tahu mahu bagi ubat apa
dan seorang doktor melayu
telah mengeluarkan kata kata seperti
"dia ni bukan gila semula jadi, penyakit ni dia yang cari, kena ubat cara kampung ni, gila ni gila ilmu salah!"
itu lah kenyataan yang di ceritakan oleh ahli keluarga beliau
kepada semua orang

-> aku tidak percaya
ada doktor yang di iktiraf mengeluarkan kata2 itu
tapi sudah itu yang di tekankan keluarga beliau
maka kami pun tidak boleh bantah

3 tahun berlalu
pak lah ni asik keluar masuk hospital mental
kejap2 serang orang
kejap2 maki sumpah orang
kejap2 elok peragai
tapi datang angin
nak ubat semua orang
katanya dia adalah 'tuhan'
astarafirrullah hal'azim
katanya
dengan sekali sentuhan tapak tangan
dia mampu ubati segala penyakit
katanya lagi
semasa di hospital
dia telah ubati 30 orang pesakit jantung
wahhhh hebat hebat

namun begitu selama tempoh dia begitu
dia tidak pernah ganggu gugat keluarga aku
malah dia terlebih hormat pada mak aku
dia rasa mak aku tu
tinggi ilmu nya
tidak terlawan dek beliau
entah dari mana fakta yang dia dapat
kalau di kampung itu
sudah berbelas2 orang yang di maki hamunnya
katanya
mereka2 itu telah bomohkan dia
sebab tu dia x kawin2
yeaaa dia adalah antertu (anakterunatua)
umur menjangkau 40 tahun di waktu
dia mula mengambil ilmu salah
dari rakan yang baru di kenalinya
rakan beliau itu
adalah seorang lelaki yang berkahwin 3
dia sungguh kagum pada rakan beliau
tapi
baru beberapa ayat dia belajar dari rakannya
tiba tiba rakan itu telah mengalami kemalangan ngeri
dan meninggal di tempat kejadian

seminggu selepas
pemergian rakannya itu lah
dia jadi x tentu hala
mula meracau2
'mahu kawin dengan si polan'
'si polan gila mati minat kat dia'
'adik beradik dia tidak berkenan dengan si polan'
'mak dia tidak bagi dia kawin'
dan macam2 lagi ayat2 yang pernah dia guna
berada dalam keluarga yang begitu taksub dengan bomoh
menjadikan dia lebih bermaharajalela
semua bomoh yang pernah datang mengubati beliau
memang tidak pernah berjaya
katanya
"ilmu aku tinggi... mana boleh kamu semua lawan... aku ni ALLAH.."
astarafirrullah astarafirrullah

kini dia tinggal keseorangan di rumahnya
kerana telah menghalau emak dan anak buah beliau
katanya
mereka ini haram tinggal bersama Allah
astarafirrullah
subhanallah

begitu lah serba sedikit kisah beliau

dan kenapa tiba2
aku cerita semua ini

sebab
pada hari khamis yang lalu
minggu lepas lah
pak lah ni dah start menggangu mak aku
kerana
dia meracau2 pada hari rabu
memanggil2 mak aku
katanya dia mahu tanya sendiri
pada mak aku
kenapa mak aku halang dia berkahwin dengan anak pak ghani
ntah pak ghani mana
mak aku pun x kenal
tapi itu tuduhan beliau
jeritnya
"jah, mari rumah aku ni jah... aku nak tanya mu ni jah..."
tapi mak aku tidak berani lah
sekadar menyorok di rumah
kesiannnn mak aku

dan khamis yang tersebut
dia datang mengganggu kedai mak aku
kejap2 dia datang
cakap bukan2
dicarutnya mak aku macam2
kejap2 menangis, kejap2 jerit2
lepas tu dia boleh terlanjang di kedai mak aku
ya allah
habis lari lintang pukang customer mak aku time tu
terus tidak boleh berniaga
kesiannya mak

then subuh jumaat
dia berkeliaran di depan kedai
jumaat memang mak aku x berniaga
dia ni pulak
boleh marah2 mak aku
apsal x buka kedai
"hari ni kalo buka
boleh dapat 800
allah cakap buka... buka la
apsal x dengar cakap allah"
katanya
astarafirrullah hal'azim

mak hanya mampu menyorok menyorok dan menyorok
tidak berani keluar
ahli keluarga aku
menguncikan diri dalam rumah sahaja
pada hari tersebut
aduhhh
boleh bayangkan betapa ketakutannya mereka

dan sabtu juga mak tidak berani buka kedai
so terjadilah episod pak lah ni
4 5 kali mengulang jejak
datang ke kedai mak
maki hamun
apsal x berniaga bagai
nasib la dia tidak bertindak
gegar pintu rumah bagai kan

mak puas menelifon ahli keluarga beliau
sorang pun x berani bertindak
mak meminta mereka menelifon polis
tapi mereka cakap
polis tidak mahu bertindak
sebab doktor pun tidak ada ubat utk penyakit dia
weeeeeeeeeeeyyyyyyyyy
anda semua gila ker
tahu ker apa yang mampu dia buat
pada keluarga aku
tunggu ada kematiankah baru
kamu semua mahu bertindak!!!!!!!!!!!!!!!!!

marah betul hati aku
marah marah geram!!!!!
kerana itu
aku bad mood!!!!!!!
hati menjadi tidak tenang

terus ku gegar adik aku
balik melihat keadaan keluarga aku di kampung
kesian mereka
tidak ada yang nak membela
adussssss
kenapa baru hari ni mak memberitahu
kenapa setiap kali orang telefon
tidak pulak mak menceritakan

hari ini
abe akan membantu
menghubungi bahagian aduan bukit aman
apa jadi ngan polis kampung raja
tidak ada otakkah mereka
tidak bolehkah buat rondaan
sebagai menjenguk
apa yang terjadi di kawasan tersebut
aku tidak rela wang gaji korang
sebab
senang lenang korang kerja melepak
tapi penduduk mendapat sengsara
langsung korang x pedulik
harammmm jaddah!



update update!!

baru saja mak telefon
alhamdulillah
4 orang polis datang ke rumah
bertanyakan itu ini
perihal si orang gila
kata pasukan polis tu
jika ada report memang kami akan bertindak
kalo kami x bertindak tu
maka kami semua boleh di dakwa
haaaaaaaaaaa tau pun

lepas ni
akan ada rondaan di kawasan tersebut
tapi mak dah tawar hati nak berniaga
hermmmm kesian mak
x per la mak...
rehat lah...
x payah la berniaga
nanti lepas raya
baru mulakan balik
insya'allah x der apa2 lagi lepas ni

17 comments:

neezareef said...

aku x tau nk komen camne nih...
kiranya mak ko berada dlm ketakutan tp tade sape yg tlg...
ya Allah..kuat jugak mak ko na

miezrina said...

herm itu la za....

aku geram dia baru cakap hari ni

kalo ckp dr khamis
mau jumaat aku pecut balik kg ngan adik aku haaa

hari2 tepon tau... tp dia x ckp kat aku
adeiiii bengang je aku rasa...

sweetfiza said...

naik bulu roma baca citer na
nak2 plak na jauh kan...susah jgk ye..

harap2 lps hubby na wat aduan tu ada la tindakan yg derang ambik...
bahaya jgk camtu kann...

atty's said...

kena cepat amik tindakan na..

ains said...

ain doakan x da apa apa la yg jadi...../

agaknyer mak na x mo bgtau na sebab x mo beso kan keadaan..... tapi skang keadaan dah jadi beso

Lina said...

geram tang polis yg 'bloody hell' camtu...-wahh tau maki dah aku-heheh

Hot Mummy said...

mgkn mak tak cakap sbb fikir tak nak susahkan anak2 dia kot...biasaleer hati seorg ibu,klau blh dia tanggung dia tanggung, untuk menyusahkan anak tidak sama sekali.bersyukur sekurang2nya mak na selamat, dan xde ap2 perkara burk yang berlaku.

miezrina said...

thanks kengkawan....

sib baik polis dah dtg siasat...

lega skit hati ni....

adik pun nak sampai dah tu....

adik ada lega la skit kan...

Mamamanja said...

ee... memang menakutkan ler...
bahaya orang camnih.

jom join father's day contest kat blog MM.

*pls vote for harith for contest aksi menarik. cara2 nak vote ada diblog MM. tq

Izan said...

ya allah.... macam2 perangai manusia...

suh mak u berhati2. org tak betul ni susah nak tau apa yang derang fikirkan.

miezrina said...

thanks all.... akan ku update dari semasa ke semasa

neezareef said...

gerak gerak gerak khas





:D

miezrina said...

ada lg ke citer tu ek...

lama x tgk tv 2

zue @ annaleeya said...

seram plak baca cter na nih.. blh bygkan cmner mak na msti ktakutan kt sane kan?? yelah, org yg x bape btul ni mcm2 blh buat... hrap2 xde ape2 dah pas ni yer... Insyaallah..

Na... mak kite pon org kg raja, besut.. tp tokki & tokwan dah xde, tu jarang balik.. kita sekapal la kan..

miezrina said...

hai zue.... oh ye kg raja jugak ker.... lorrrr... sekapal la (tp na bkn asal sana)

kot la balik kg raja... boleh la berdetingan....

skang duk mana?

ct rahani said...

ciannya mak akak.. sapa2 pun leh fobia klu camtu..

miezrina said...

ha'ah ct... fobia betul