Uh!! Follow me?

Sunday, June 25, 2006

aduhai kenangan....

babyku dilahirkan seberat 3.26 kg...
hermmmm.... boleh tahan la kan... besar jugak
genap sebulan umur dia yakni 2.6.06
berat bertambah jd 4.2 kg
fuhhh... cpt btl naik....
alhamdulillah.. berkat susu ibu heheh...

tp kan.... ms masuk 40 hari...
setiap kali dia bernafas
ada bunyi.... ngeri je bunyi tu...
seperti org asma
susah betul dia menarik dan menghembus nafas tu...
seperti ada sesuatu yang tidak kena...

hati ku mula resah... tp cuba lagak seperti biasa...
tidak mahu mengagak sesuatu yg pelik...
...nauzubillah...

di usia 46 hari... dia muntah....
tiap kali lepas menyusu dia akan muntahkan balik....
walaupun sudah di 'blurp' kan...
tidak tahu apa yang x kena...

---ANIQ---
dan nak di uji juga ketabahan hati mommy
tepat pukul 3.00 ptg 16.6.06
aniq menangis x henti2
tidak tau apa yang di maunya..
puas neneknya pujuk..
dia seperti tidak keruan....
...di kendong x kena di letak juga x berhasil
dgn umur yang sebesar itu
apalah gerak laku yang dpt di fahami oleh mommy
dan nenek.... dan cik su....
ya allah..
ujian apakah ini
dan tiba-tiba
aniq seperti henti bernafas..
lbh dr 5 detik...
masya'allah...
subhanallah..
allahuakhbar!!!!!
tempik nenek....
mommy kaku di sisi...
sesungguhnya tidak ketahui dr mana datang nya kekuatan
utk mommy terus berdiri di situ...
hanya sekadar memerhatikan tingkah nenek yang seperti kehilangan punca
mommy tidak tau apa yg terlintas di fikiran di saat cemas itu
kosong..... sepi....
.....................................
dan.... suara mu memecah kesunyian itu....
"huaaaaaaaaa........."
terduduk mommy nenek dan ciksu
mengelap air mata yang mengalir...
ntah bila ia hadir....
oh air mata syukur...
sesungguhnya allah menguji di saat mommy belum puas melihat
senyum sumbing mu....

dengan bantuan pak long
kami bergegas ke hospital....
ke unit kecemasan
dr situ... seorg doktor wanita dlm lingkungan umur 35thn...
sgt lembut berbicara... hatiku tenang melihat dia menguruskan rawatan
ke atas Aniq.... ada keyakinan di situ....
segala wayar-wayar di sambung pada mesin di sisi katil..
tidak ku tahu apa guna mesin itu....

sejenak kemudian ku terpaku melihat seorang nurse
menarik satu wayar yang bersambung dengan penyepit
seakan penyepit baju di jemuran
pantas saja tangan ku memegang tangannya..
aku: ada jarum ke tu???
nurse: eh... x der la.... ni alat cek degupan jantung...
ya allah... termalu dengan soalan bodoh itu...
lalu aku memilih untuk berdiam diri aje....
anakku yang sekecil itu... mesti di urus dengan lembut... insya'allah...
tiada kekalutan di situ... keadaan tenang..
aniq juga seakan rela diri di buat apa pun

setengah jam di bilik kecemasan itu...
aku di minta mendukung aniq ke bilik x-ray
kena buat CT scan???
rawatan di bilik kecemasan tidak menemui apa-apa infection
tiada tanda-tanda kritikal di mana-mana jua susuk tubuh kecil itu
ye kecil.... aniq sudah kelihatan susut..
5 hari dia muntah2... mmg la susut..
di bilik x-ray juga aniq redha aje..
bajunya di buka... di telentangkan...
dan..... "klappp!!" lampu terang memancar dari alat yang di rapatkan ke dadanya..
20 minit menunggu... akhirnya keputusan NORMAL..
aniq tiada penyakit.... alhamdulillah

cuma ada sedikit cecair (kahak) pekat di bahagian tekak..
belum jangkiti paru paru dia...
alhamdulillah syukur kepada ILAHI...
aku pulang dengan tenang...
hati berzikir tanpa henti...
sesungguh inilah ujian maha dahsyat setakat 25 tahun aku hidup di bumi ALLAH ini


....SYUKUR....




2 comments:

mama ryan said...

suspenn baca posting nih...

tp alhamduiillah... aniq sihat...

amin.......

miezrina said...

.....amin.....